RESPONZIVNÍ NEBO MOBILNÍ WEB?

responzivni-web-spolecnosti-edu-partners

Proč inovovat starý web za nový v roce 2015?

Stále více lidí přichází na webové stránky z jiných zařízení než jen ze stolních počítačů a notebooků. Dle měření NetMonitor každý pátý uživatel přistupuje na web mobilně. I na vaše stránky návštěvníci stále častěji přistupují z mobilních zařízení. Lidé běžně používají mobily, tablety nebo i jiná zařízení. Těchto zařízení neustále přibývá a nikdo neví, co nám přinese dalších pár let. Jak se k tomu postavit a jak jako majitel stránek řešit přístupnost webových stránek na různých zařízeních?
Pokud to chcete řešit, můžete si v zásadě vybrat z těchto tří možností:

Typy webů

Desktopový web

Responzivní web

Mobilní web

Nejvýhodnější řešení pro nový web

RESPONZIVNÍ WEB

Co je to responzivní web?

Na mobilních zařízeních se zobrazuje stejná verze webu jako na běžném počítači, ale zobrazuje se jinak. Jinými slovy web na straně serveru nerozlišuje na jakém zařízení se bude web zobrazovat a všem typům zařízení posílá stejná data – stejný web. Web se v daném zařízení zobrazí jinak pouze na základě velikosti zobrazované plochy. Toto můžete vyzkoušet v počítači tím, že zmenšíte šiřku okna a uvidíte při zužování okna prohlížeče jak se web mění. Obvykle není možné mezi jednotlivými verzemi přepínat, zobrazí se automaticky dle šírky okna prohlížeče.

Výhody responzivních webů:

  • Přenáší se po internetu o něco méně dat než u klasického webu, například 1/2 v porovnání z klasickým webem.
  • Je (měl by být) lépe optimalizovaný pro mobilní zařízení z hlediska uživatelského rozhraní a použitelnosti.
  • Nižší pořizovací cena jak mobilní web, je to jen jeden web (jeden frontend).
  • Možnost mít několik úrovní responzivnosti, například čtyři: desktop, tablet na šířku, tablet na výšku, mobil. Nebo klidně i více. Tím se dá lépe optimalizovat pro různé velikosti displejů.
  • Automaticky se adaptuje i na nová zařízení, která při vývoji webu ješte ani neexistovala.

Nevýhody responzivnosti:

  • Přenáší se po internetu více dat než u čistě mobilního webu. Responzivní stránky se nenačítají tak rychle, jako čistě mobilní verze, ale stále rychleji než klasický web. Responzivní web je jeden a ten samý web pro mobil i pro desktop. Ušetří se díky načítaní menších verzí obrázků a prvcích, které se na mobilní verzi nenačítají vůbec.
  • Obvykle nemá možnost přepnut se do klesického zobrazení.
  • Zobrazuje vždy stejný obsah na všech platformách, obsah se nepřizpůsobuje uživatelovi s mobilním zařízením.
  • Když už děláte web responzivní, je pro uživatele ale i pro tvůrce webu zmatečné aby jen některé podstránky byly responzivní a jiné ne – nedoporučuji dělat responzivní jen část webu. (viz tabulka srovnání řešení)

MOBILNÍ + DESKTOPOVÝ WEB

Co je to mobilní web?

Na mobilních zařízeních se u tohoto způsobu řešení zobrazuje jiná verze webu než na noteboocích a na monitoru počítače. Web samotný na straně serveru rozpozná na jakém zařízení se budou stránky zobrazovat a podle toho nechá zobrazit jednu, nebo druhou verzi webu. Obvykle se mezi verzemi dá přepínat kliknutím na „zobrazit mobilní verzi“, nebo „zobrazit klasicky“.

Výhody mobilního webu:

  • Přenáší se po internetu podstatně méně dat než u klasického webu a načíta se rychleji na pomalém internetu. Třeba až 10x méně dat jako klasický web.
  • Je (měl by být) lépe optimalizovaný pro mobilní zařízení z hlediska uživatelského rozhraní a použitelnosti.
  • Možnost přepnutí do klasického zobrazení.
  • Možnost poskytovat odlišný obsah na mobilu a v PC.
  • Můžete se rozhodnout, že nebude celý obsah webu mobilní, a mobilní připravíte jen část obsahu. I když tím ušetříte finance, pro návštěvníky to nemusí být výhoda ale z pohledu majitele webu to zařadím k výhodám. (viz tabulka porovnání)

Nevýhody mobilního webu:

  • Nejvyšší pořizovací cena (viz tabulka srovnání řešení) – vyrábějí se dva weby – je potřeba rozeznávat o jaké zařízení se jedná a pak zobrazovat jinou verzi webu – to znamená že je potřebné navrhnout, graficky zpracovat a naprogramovat dvě rozdílná uživatelská rozhraní a zobrazovat pak jen jedno z nich.
  • Časté chyby rozeznávaní zařízení – na tabletu nepoteší mobilní web, ale tablet je mobilní zařízení, proto se často stává že i na „velkém“ tabletu se zobrazí web mobilní optimalizovaný pro „malý“ mobil.